Rabu, 10 Disember 2008

"Waa...jangan takut ini halal punya Ubat!!!!"

Pernah saya ke kedai ubat cina (sen-sei) untuk membeli susu tepung.
Semasa sedang mencari susu tersebut, kendengaran tokey kedai "Waa..jangan takut ini ubat halal punya..." tokey tersebut sedang bercakap dengan seorang wanita pertengahan umur..wanita itu tersengih tanda bersetuju...

Saya tersenyum...dalam hati kecil saya " Mane tokey ni tau halal ke tidak ubat tu...".
Sepanjang pengalaman saya membuat pemeriksaan halal, kita hendaklah berhati-hati dengan herba traditional cina, ubat herba mereka kadang-kadang berbeza dengan kita.

Jika herba melayu sudah tentu kita membayangkan tongkat Ali, Kacip Fatimah, Hempedu Bumi, Misai Kucing dan lain-lain.

Dalam perubatan herba cina bila dikatakan "Ubat Herba" ia bukan sahaja bersumberkan tumbuhan malah ada juga bersumberkan haiwan.

Antara haiwan yang digunakan cacing tanah, ular, kala jengking, khinzir, harimau, beruang,landak dan lain-lain. Ini sudah lama diamalkan sejak turun temurun lagi.
Malah saya lihat terdapat orang islam mengambil ringan mengenai soal ini.

Mungkin kerana mereka tidak tahu atau tidak mahu mengambil tahu, malah kadang-kadang tidak kisah..
Ini juga mungkin disebabkan label pada ramuan tersebut banyak menggunakan perkataan sainstifik, untuk orang awam ini sukar bagi mereka.
Ada juga saya temui dipasaran ubat untuk kesuburan yang berasal dari negara China ada menggunakan "Tulang Ayam Hitam" tetapi ditulis dalam bahasa sainstifik.

Pendapat saya sudah tiba masanya kita belajar cara untuk mengenali setiap ubat herba yang kita beli dipasaran samada ia mengandungi bahan yang bersumberkan haiwan atau tidak.


Apa pendapat anda semua?????

1 ulasan:

-iDa berkata...

hehehe..biAsa la eN din, tAuke tu hAnya nk jUal uBat2 tU, Bab2 hAlaL nie mNe la Dia tAu....pDai cKp je